Hjælpeartikler

Vedligeholdelse af vvs-installationer

Afdelingen står for at vedligeholde og betale tekniske installationer, medmindre du selv har opsat installationerne efter råderetten eller installationsretten. Du skal straks give besked til servicecenteret, hvis du opdager utætte vandhaner og cisterner eller andre fejl og svigt i de tekniske installationer. Du skal selv betale for skader og fejl, som opstår på grund af forkert brug eller misligholdelse.

Relaterede hjælpeartikler 6
Skader - hvem betaler? Hvis fx din håndvask eller dit toilet går i stykker, kan det være boligafdelingens glas- og kummeforsikring, der dækker – og hvis ikke boligafdelingen har sådan en, vil det være din egen indboforsikring, der skal dække skaden. Spørg i dit lokale servicecenter, om din boligafdeling har en glas og kumme-forsikring. Du kontakter servicecentret under menupunktet 'Beboerservice'.
Afløb stoppet Prøv at hælde afløbsrens i afløbet, og lad det stå et par timer. Har du ikke afløbsrens, kan du hælde et par liter kogende vand i afløbet efterfuldt af 1 dl opvaskemiddel, og lad det stå natten over. Afhjælper det ikke problemet, kan du kontakte servicecentret under menupunktet 'Beboerservice'.
Vand/varme udeblevet Tjek, om dit forsyningsselskab har fejlmeldt problemet, fx på sin hjemmeside. Har det ikke det, kan du henvende dig i servicecentret. Det gør du under menupunktet 'Beboerservice'.
Reparationer Du skal kontakte dit lokale servicecenter, hvis du vil melde noget til reparation, fx at din vandhane drypper. Almindelige reparationer som fx et løbende toilet eller en tilstoppet radiator eller afløb skal du som beboer ikke selv betale for. Ved deciderede skader og mislighold skal du selv betale. Det er derfor vigtigt, du har tegnet en indboforsikring. Boligafdelingens forsikring dækker kun skader på ejendommen og ikke skader i dit hjem. Du kontakter servicecentret under menupunktet 'Beboerservice'.
Vedligeholdelse af boligen Din bolig skal vedligeholdes, mens du bor i den. Der er to forskellige ordninger for indvendig vedligeholdelse, en A- og en B-ordning. Langt de fleste boligafdelinger kører med en A-ordning, der giver dig selv pligt til at vedligeholde boligen, mens du bor i den. Du betaler selv for at få arbejdet udført. Du kan se i vedligeholdelsesreglement, som er vedtaget i din boligafdeling, om din bolig er underlagt en A- eller en B-ordning. Kontakt dit lokale servicecenter, hvis du er i tvivl. Indvendig vedligeholdelse af dit hjem er typisk - Maling af vægge og lofter - Tapetsering - Gulvbehandling Du har en vedligeholdelseskonto, som du – efter aftale med servicecentret – kan bruge til at vedligeholde og forbedre din bolig med. I er som beboere selv med til at beslutte på afdelingsmødet, hvor meget der skal spares op til vedligeholdelse af boligerne i jeres afdeling. Størrelsen på beløbet til vedligeholdelse afhænger af, hvor stor en bolig du bor i. I fastsætter et beløb pr. m2.
App – sådan får du Boligfy som app på din telefon Du kan let installere Boligfy som en app på din telefon, så du med et enkelt klik kan komme på Boligfy, når du ønsker det. Boligfy er det, der hedder en webapp og ikke en traditionel app, og den kan derfor ikke hentes i App Store/Google Play. Men du kan med få trin få Boligfy ind på din telefon – på din såkaldte hjemmeskærm – så den ligger som en app, der fungerer som og ligner de andre apps, du har på din telefon. Den korte video herunder guider dig til, hvordan du gør. Du kan med fordel afspille videoen på computer eller tablet og så installere Boligfy på din telefon ved siden af, mens videoen hjælper dig. Den ene video er for dig med en iPhone, og den anden for dig med en Android-telefon. God fornøjelse!