Årsregnskab for afdelingen
I afdelingens årsregnskab kigger man på, hvordan det er gået med afdelingen det forgangne år. Regnskabet bliver formidlet i en rapport med to dele: en resultatopgørelse og en balance. Resultatopgørelsen opgør de udgifter og indtægter afdelingen har haft det forgangne år med evt. overskud/underskud i forhold til det tidligere godkendte budget. Balancen er en opgørelse af, hvilke værdier (aktiver) og hvilke gældsforpligtelser (passiver), der er på det tidspunkt regnskabet afsluttes.
Hvis de forventede udgifter bliver højere eller lavere end budgetteret, så kan der opstå overskud eller underskud. Er der overskud, skal det først og fremmest udligne tidligere års eventuelle underskud, men også bruges til at dække underfinansiering på forbedringsarbejder. Derpå skal overskuddet overføres til en resultatkonto, og afvikles i løbet af tre år. Er der underskud, så skal det også overdrages til resultatkontoen og afvikles hurtigst muligt og typisk inden for 3 år.
På bo-vest.dk finder du en guide til afdelingsbudgetter og -regnskaber. Guiden giver blandt andet et overblik over, hvordan budgettet er skruet sammen, hvilke konti I kan ændre på i afdelingen og hvilke regler, der gælder for jeres økonomi.
Læs mere her