Hjælpeartikler

Nyt Nyhedsbrev

Nyt Nyhedsbrev Organisationsbestyrelsen i Boligselskabet Trollebo har taget initiativ til et Nyhedsbrev for beboerne. Nyhedsbrevet sendes elektronisk på mail til de beboere, hvor der er oplyst mailadresse, men husstandsomdeles også, så vi får alle med. Nyhedsbrevet vil omfatte nyheder/informationer fra organisationsbestyrelsen men også fra servicecenteret. Vi håber, at I vil tage godt imod initiativet.

Relaterede hjælpeartikler 6
Forbedringer/ændringer i boligen Du har ret til at udføre visse forbedringer af din bolig og få godtgørelse for dine udgifter ved senere fraflytning. Din mulige godtgørelse nedskrives over en årrække til nul. Der er desuden en række forandringer, du har ret til at foretage, men som ikke giver ret til godtgørelse ved fraflytning. Kontakt dit servicecenter for yderligere oplysninger. Det gør du under menupunktet 'Beboerservice'.
Afdelingsmødet Mindst én gang om året afholdes der afdelingsmøde. Det er bl.a. her, at afdelingens budget og husleje godkendes, og det er her, at afdelingsbestyrelsen vælges. På mødet drøfter og beslutter I alle vigtige ting om afdelingens drift. Det besluttes, hvad der skal sættes i gang det kommende år, fx hvis noget skal sættes i stand, eller I ønsker at bygge noget nyt. Det kan være alt fra nyt tag til køkkenhave, bænke eller sandkasser. På afdelingsmødet vedtages også husorden og vedligeholdelsesreglementer. Det er også stedet, hvor du kan give udtryk for bekymringer eller komme med nye ideer og forslag. Som beboer indkaldes du til mødet i god tid, og har du forslag til tiltag i afdelingen, skal du melde dem ind i god tid. Hvornår, det er, vil fremgå af indkaldelsen.
Afdelingsbestyrelsens rolle På afdelingsmødet vælger beboerne en afdelingsbestyrelse. Afdelingsbestyrelsen er beboernes repræsentanter over for boligselskabet og administrationen, og den kan træffe en række beslutninger for hverdagslivet i boligafdelingen. Bl.a. laver den forslag til afdelingsmødet om fx budget, husorden og istandsættelse, den følger op på afdelingsmødets beslutninger, og den godkender boligafdelingens årsregnskab. Afdelingsbestyrelsen bakker desuden op om sociale initiativer i afdelingen, varetager alle beboeres interesser og holder generelt øje med livet i boligafdelingen. Afdelingsbestyrelsen skal have mindst tre medlemmer og altid et ulige antal. Alle medlemmer skal være beboere i afdelingen, og de vælges på afdelingsmødet.
Husorden De generelle regler om brugen af boligerne og fællesfaciliteterne står i lejekontrakten og i den almene lejelov. Husordenen ophæver eller ændrer ikke de regler, men skal ses som et supplement. Husordenen skal bidrage til at skabe god ro og orden for beboerne og dermed bedre trivsel. Ud over husordenen gælder, hvad man kunne kalde ’almindelig skik og orden’. Det betyder, at du skal bruge din sunde fornuft og opføre dig ordentligt, også selvom forholdet ikke er nævnt i husordenen. Overtrædelse af husordenen eller almindelig skik og orden kan medføre en påtale. I sidste ende kan det medføre, at du må flytte ud af din bolig. Husordenen gælder også for dine børn og dine gæster, og det er dit ansvar at sikre, at de overholder reglerne. Det er afdelingens beboere i fællesskab, der på afdelingsmødet beslutter, hvad der skal stå i husordenen. Hvis du synes, at husordenens regler skal ændres, kan du derfor fremsætte et ændringsforslag til afdelingsmødet. I din afdeling afholdes der mindst ét årligt afdelingsmøde.
Navneskilt til døren Boligafdelingen sørger for navneskilte på postkasser/hoveddøre og på navnetavler i opgangene. Du kan få ændret dine navneskilte ved at henvende dig på servicecentret. Undgå klistermærker og andre uautoriserede ændringer og tilføjelser til afdelingens navneskilte.
Klagebehandling – naboklage Hvis du beslutter at klage over en nabo, som ikke overholder husordenen, kan du her se, hvad der sker med din klage. Vi vil til hver en tid opfordre til, at I forsøger at tale sammen og selv løse jeres uoverensstemmelse – eller forsøger at nå hinanden med hjælp fra afdelingsbestyrelsen eller servicecenteret. En formel klagesag kan både være lang og ubehagelig, og ofte kan sagerne løses hurtigere og bedre, hvis I får talt sammen på et tidligt tidspunkt. Beslutter du at indgive en officiel klage, sker det via Domea.dk. Herefter sendes din klage videre til behandling i servicecenteret. Sådan behandles klagen: Som udgangspunkt vil vi forsøge at få sagen løst gennem dialog, både indledende og sideløbende med processen nedenfor. Processen kan dog fraviges, hvis det vurderes, at der er tale om særligt grove eller særligt milde overtrædelser af afdelingens ordensregler. 1. Når vi har modtaget din klage, vil vi inden for få dage sende dig en kvittering. Vi behandler herefter klagen i overensstemmelse med kapitel 13 i Lov om leje af almene boliger. 2. Vi vurderer din klage og indhenter muligvis supplerende oplysninger fra fx afdelingsbestyrelsen eller ejendomsmesteren. 3. Hvis vi skønner, at din klage ikke er berettiget, vil vi orientere dig om det og oplyse dig om, hvordan du kan forholde dig. 4. Hvis vi skønner, at din klage er berettiget, vil beboeren, som du klager over, blive orienteret om klagen og få en henstilling om at overholde afdelingens regler (i særligt grove tilfælde sendes allerede på dette tidspunkt en påmindelse). 5. Hvis Domea.dk modtager flere klager over samme forhold inden for en-tre måneder, sender vi en påmindelse, der indeholder en advarsel om, at fornyet overtrædelse af reglerne kan føre til, at lejemålet opsiges, ophæves eller gøres betinget. 6. Hvis beboeren sidder advarslen overhørig og fortsat tilsidesætter afdelingens regler, vil Domea.dk sende endnu en skrivelse og – alt efter sagens karakter – meddele én af følgende: a) At lejemålet vil blive opsagt med tre måneders varsel b) At lejemålet ophæves, og at beboeren straks skal flytte c) At sagen indbringes for Beboerklagenævnet med henblik på fx at gøre lejemålet betinget af, at husordenen fremover overholdes. 7. Hvis den beboer, der klages over, protesterer mod opsigelsen eller ophævelsen, eller hvis en eller begge parter i sagen protesterer over Beboerklagenævnets afgørelse, vil den videre behandling af sagen skulle ske i Boligretten.