Budget for afdelingen
Et afdelingsbudget indeholder et overslag over de udgifter og indtægter, som man forventer at have i løbet af et regnskabsår. Budgettet er sammensat af indtægter, der typisk er huslejeindtægter, og en række udgifter. Udgangspunktet for budgettet er, at der skal være en balance mellem udgifter og indtægter. Hvis udgifterne stiger, skal der være flere/højere indtægter, hvilket betyder en huslejestigning.
Din ejendomsleder/ejendomsmester har det daglige ansvar for din afdelings økonomi. Til afdelingsbestyrelsesmøderne og i budgetkontrollen kan afdelingsbestyrelsen følge med i, hvorvidt budgettet overholdes. BO-VEST laver to årlige budgetkontroller.
BO-VEST og afdelingsbestyrelsen udarbejder i samarbejde et budget. Sammen følger de også op på budgettet. Det er en god måde at styre økonomien på i fællesskab, men det er også en måde at diskutere økonomiske prioriteringer på. Det kan være med til at styre din boligafdeling i nye retninger.
Det er altid til et afdelingsmøde, at boligafdelingens budget bliver godkendt. Her er beboerne til stede. Enkelte steder har beboerne givet afdelingsbestyrelsen myndighed til at godkende boligafdelingens årsregnskab.
På bo-vest.dk finder du en guide til afdelingsbudgetter og -regnskaber. Guiden giver blandt andet et overblik over, hvordan budgettet er skruet sammen, hvilke konti I kan ændre på i afdelingen og hvilke regler, der gælder for jeres økonomi.
Læs mere her